fredag 16. mai 2014

Klart til Dagen


Så er huset klart til feiring. Flaggene og bjerken er plassert og bånd klippet til. Det ble fint med RødtHvittBlått på den grå duken. Da har jeg altså lært noe nytt. En trenger ikke hvitt duk for å pynte til den søttendes.

Selv om vi ikke feirer dagen noe særlig annet enn med god mat og litt pynt, er det jo kjekt å ha det litt fint. Vi skal ikke pynte oss i morgen heller. Dvs at jeg skal ha hvit bukse, hvit genser og flaggsmykkene på meg (måtte lage et sett til meg selv også).


Jeg husker da jeg var barn, hvor vi gledet oss til å gå i tog. 17. mai og julaften var de viktigste dagene når man var liten. Dagen før begynte det å kitle i magen og vi kunne nesten ikke vente. Mamso hentet ned bunaden og dressene og søljene mine ble renset etter alle kunstens regler. Bjerkekvister ble hentet inn og det hjemmelagde fenalåret ble hentet frem og skåret opp.

Moffeliten 1 år og 7 md gammel øver seg på flaggvifting
Litt lyssky.
Det var kjedelig å bli tatt bilder av...
SÅ utolmodig...
Ansiktet til gutten er sladdet da han ikke vil ha bilder på nettet.

Jeg syntes det var så utrolig fint ute, med bjerkeløv som så vidt var sprunget ut, løvtann, som sto som små soler på bakkene (har alltid vært glad i denne blomsten).

Vi ungene var utrolig utålmodige fordi foreldrene våre brukte så lang tiiiid! Vi ville løpe avgårde kl 8 om morgenen, men folketoget begynte ikke før kl 9. Klokken gikk bare ikke fort nok.

Endelig ble foreldrene omsider klare og vi toget bortover. 4 unger av disse 1 i barnevogn. På den tiden syntes det tøffeste i verden var korpsmusikk, tro det eller ei. Nå hater jeg det. Jeg ville alltid lengst frem i toget fordi jeg likte å høre på musikken, men de voksne hadde jo all verdens tid der de ruslet avgårde langt bak i rekken. Toget gikk opp til kirken, der det var gudstjeneste og tale ved bautaen etterpå. Så gikk toget til gamlehjemmet der det var musikk og taler for de gamle. Etterpå gikk toget ned til sentrum, men vi "hoppet av" da toget passerte huset vårt. Da var det nemlig på tide med en pause. Det var middagstid og middagshvil mens vi ungene marsjerte rundt huset med hjemmesnekrede, store "flagg" laget av staur og med et stort håndkle på toppen som flagg.

Da klokken var ca 14, var det å stille opp på Skålakaien for å gå i prosesjon til Hestasletto, der det var leker, underholdning, musikk og enda flere taler. Vi ungene gomlet is og pølser og koste oss skikkelig. Da denne festen var over, var det kino for oss ungene i samfunnshuset. Der viste de tegnefilmer og vi koste oss nesten glugg ihjel.

Gjett om det var mange som hadde vondt for å gå pga gangsperr, gnagsår og vannblemmer dagen etterpå. Vi sovnet hvertfall ganske fort da det var leggetid og vi gledet oss allerede til julaften.

Ha en fin feiring alle sammen og husk PLASTER...

Ha en fin 17. mai alle sammen

Gammel krukke som man brukte å ha spekesild i før i tiden.
Jeg arvet 2 slike av min mormor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.