fredag 23. mai 2014

Utrolig trist lesning...

Av og til blir en bekymret for fremtiden til ungdommen når en leser enkelte kommentarer. Jeg var inne på en blogg og leste om en ung jente som har foretatt en leppe-forstørrelse og enkelte av kommentarene som hun har fått, er bare utrolig stygge.

Her er et par av dem:

"du er en Jævla idiot som skriver sånne ting skaffe deg et bedre llive din jævla idiot rasshøl"
"Og du er like dust som alltid. De er sikkert bare glade for at ikke du kommer dit. Må sterkere ting til verks for å fikse deg".


Hvordan kan noen få seg til å skrive noe så stygt til en en jente som er i en sårbar situasjon. Selv om hun har fikset litt på utseendet sitt, gir det ingen rett til å være så stygge. Hva er det som gjør at noen synes det er helt greit å slenge dritt til bloggere? Jeg ser at det skjer i kommentarfeltene hos flere storbloggere, som ikke har gjort noen noe vondt. Bare det at de har en blogg og ligger på topplisten, gjør det "stuerent" å skrive slike stygge ting.


Det er ikke bare bloggerne som får høre det. Med-kommentatorer får høre samme leksa. Hvis man ikke liker det en annen skriver, ordlegger en seg på en bedre måte enn det som gjøres i kommentarene over her. Noe annet er rettskrivingen:

Hva er det egentlig som skjer med rettskrivingen til dagens ungdom? Jeg ser utrolig mye feilskriving rundt omkring. Spesielt på diverse forum og på blogger. Ikke fra bloggerne selv. De skriver veldig korrekt, men feilen ligger i kommentarfeltene. Flesteparten av de som kommenterer i bloggen, skriver riktig, men så er det de som ikke evner å holde seg til et korrekt norsk, uansett hvor mye de prøver.

Jeg holder meg laaaangt unna når det kommer til å gi kommentarer i enkelte av bloggene. Jeg gjør det KUN hvis jeg har noe hyggelig å si. Har jeg ikke dagen, eller er uenig med bloggeren, lar jeg være. Det er jo noe som heter "Gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg"

En vet ikke alltid hvordan den som blogger har det. Vedkommende kan ha et utrolig dårlig selvbilde, dårlig selvtillit eller sliter med depresjon og å få stygge kommentarer, hjelper faktisk ikke. Som jeg sa lengre oppe, er det helt iorden å være uenig med innleggene, men en kan allikevel holde en dannet samtale.

Jeg har selv fått en del hatefulle meldinger, både i kommentarfeltet her på bloggen og på mail. Alle disse sletter jeg og jeg svarer heller ikke på dem da jeg antar at vedkommende som har kommentert ønsker å starte en krangel, eller bare har lagt bloggen min for hat.

Jeg håper at slike folk endrer seg etterhvert som de blir voksne. Husk at å trykke andre ned, vil ikke føre til at du får det bedre med deg selv.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.