torsdag 16. januar 2014

Minner fra en tid som er forbi

Alle som vokste opp på 60- og 70-tallet har gode minner fra leker og mat som ikke finnes lengre. Jeg skulle gjerne ønsket at enkelte av tingen kom tilbake i sin opprinnelige form.

Her følger et lite utvalg av mine favoritt-ting.
Hvilke ting ville du hatt tilbake hvis du kunne velge?

Hvem husker ikke denne. Du kunne få kjøpt plater med bilder som du satte nedi og de viste bildene i 3D.








Denne hadde tall i hulter-til-bulter og det var om å gjøre å få tallene i rekkefølge. Klarte aldri det jeg...

Klikke-klakker. Disse gir meg minner om smerter på fingrene. Disse skulle du holde i midten av tråden og slå de mot hverandre. Du kunne gjøre ulike øvelser og når de traff fingrene dine, var det ikke godt.

Disse finnes visst i handelen enda.

Denne lille tassen hadde en plate under som du trykket på, da rørte den på seg. Denne var kjempemorsom.

Og ikke minst TJORVEN. Dette var en av mine favoritt-leker da jeg var barn og jeg hadde utrolig mange, fine klær til henne. Hun hadde sågar sin egen bærebag, som hun lå i da vi var ute og reiste.

Disse husker vel de fleste av oss. Alle jentene gikk jo rundt og duftet av disse.

Denne var også utrolig god. Jeg brukte den helt frem til jeg fikk en allergisk reaksjon. Holdt på å klø meg ihjel på hodet.

Skulle så gjerne hatt denne tilbake da den duftet utrolig godt, men helst uten det som forårsaket allergien.

Og LOXENE. Denne shampoen ble flittig brukt på 60-tallet og et stykke utover 70-tallet. Hverfall i vår familie. Jeg husker at da jeg var liten, brukte min mor hele tiden denn når hun skulle vaske håret på oss barn.

Brusmaskin skulle nesten alle ha. Vi hadde en sånn og for å si det på en pen måte, smakte denne brusen GRUSEFULLT.

Vi brukte den ikke så lenge før den havnet i bosset...

Mange gode drops. Jeg husker spesielt TATO, DOC og konfektdrops. Det var mine favoritter.
De to små sjokoladene, Riegel og Hasla husker jeg var kjempegode. Jeg brukte faktisk disse i en slankekur. Hver dag spiste jeg en sånn til kaffien.

CanCan vet jeg ikke når forsvant. Denne var også utrolig god. Mye bedre enn Twist. Jeg tror denne fantes på 80-tallet.

Og BRAVO. Denne fantes som melkesjokolade og med hasselnøtter. Begge to var mine store favoritter på 80-tallet. Jeg vet ikke hvor mye jeg spiste av disse, men det var en god del.















Jeg hadde også en nydelig dukkevogn og en stor dukke, som jeg elsket. Min mormor strikket en mengde klær til den. Dessverre kom jeg til å gi bort dukken og dukkevognen til en "venninne", som jeg forøvrig ikke er på talefot med og jeg angrer som en hund på at jeg ga vekk disse lekene.

Så en liten advarsel er på sin plass:

Vurdere du å gi bort ting som du hadde som barn. Vent med å gjøre det. Du kan risikere å angre på det, selv om det er fristende akkurat der og da.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.