torsdag 14. august 2014

En kuet hund er en lydig hund

Jeg lurer på hvor mange hundeeiere som lider av denne misoppfatningen. Jeg har på følelsen at det er ganske mange og spesielt mannfolk.

Jeg var innom på dyrebutikken på Bergen Storsenter idag for å undersøke hvordan de forskjellige kobbelene er festet, da jeg snart skal gå i gang med å lage mine egne. Mens jeg sto og snakket med den ansatte, kom det tuslende frem en border collie som så ut som om den hadde veldig lyst til å hilse på kundene, men den snudde og gikk tilbake til eieren med hodet ned, halen mellom beina, krypende og skjelvende.

Ill.foto
Jeg gikk ut av butikken med tårene rennende nedover kinnene. Denne hunden har det ikke/hadde det ikke godt. Tenk hvor redd han er når eieren herser med han.

Hvorfor har enkelte hundeeiere denne misoppfatningen? En kuet hund er ikke det samme som en lydig hund. Den er ikke lydig i det hele tatt. Den er vettskremt og livredd for å bli skreket til, sparket og/eller slått.

En skal ikke mishandle hunden for å få den lydig. "Den må vite hvem som er sjefen", er et fast refreng når du konfronterer slike eiere. Politihunder og narkohunder er lydige, men de er ikke kuet. De vet også hvem som er lederen og de har det gøy når de er trygge og vet hvor grensene går. En kan se gleden deres over å få arbeide. Spesielt narkohunder koser seg på jobb. Det er kjempegøy å lete og finne "byttet". Da får de belønning og livet er deilig. Slik skal lydige hunder være.

Egentlig synes jeg litt synd i disse mennene. Ja, jeg skriver "mennene" fordi det er de som har mest behov for kontroll. De kan umulig ha det godt hjemme der de mest sannsynlig går rundt som noen tøffelhelter, De makter ikke å hevde seg overfor konen eller barna og de er like kuet på jobben. De føler seg mindre verdt enn oss andre og må derfor vise hvor tøffe mannfolk de er ved å banke disiplin inn i hundene sine.

Min svigertante sa alltid at "De som ikke er glad i barn og dyr, er ikke snille".

Dette stemmer til fulle. Disse stakkarslige mennene liker faktisk ikke hundene de eier. Hundene blir et must og jo større de er, jo mer mann er eieren. Dessverre for mannen, er det kun han selv som synes han er maskulin. Vi andre ser fremdeles på han som en tøffelhelt som mangler empati og som mest sannsynlig er en homofob.

Mann deg heller opp og vis hvor tøff du er ved å behandle hunden din på samme måte som du selv vil bli behandlet.

Gjør du det, beviser du at du ikke
er en taper.

Det er slik vi vil se hundene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.