fredag 21. desember 2012

For mye av det gode?

Kanskje litt dårlig tittel, men det jeg vil frem til er jeg synes denne politisk korrekte julen er i ferd med å gå for langt. Vi er blitt så inkluderende at vi er villig til å forskyve våre egne tradisjoner til fordel for de multikulturelle tradisjonene.Hva nå det er for noe.
Vi er blitt så redd for rasisme at vi faktisk er iferd med å BLI rasister. Jeg leste på en svensk nettside at en barnehage hadde lagt ned forbud mot at barna kunne kle seg ut som pepperkaker under et lucia-opptog fordi det kunne oppfattes rasistisk, sanger blir endret for ikke å støte noen, juleavslutning i skolen med julens sanger blir gjort om til en vintermarkering istedet og den gode, gamle donaldkavalkaden som går på julaftens formiddag har fått fjernet en mørkhudet dukke fordi de mener den er rasistisk.
Dette er så vidt jeg vet, ikke fremmedkulturelle som står bak, men enkelte sjefer/lærere osv som er så forferdelig redde for å støte. Jeg tror ikke noen har sett på pepperkaker og mørkhudete dokker som rasistiske.

Selv om intensjonen kanskje er god, når man endrer disse tingene, tror jeg kanskje ikke de fremmedkulturelle miljøene synes at det er noe særlig lurt å gjøre dette. De får jo nok pes som det er og trenger ikke flere ting som folk kan sette fingeren på.

La heller julen være som den har vært. La ungene få kle seg ut i pepperkake-kostymer og kose seg. Inkluder heller innvandrer-familier i den norske julen og la oss heller lære verdier av hverandre.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.