mandag 3. desember 2012

Vond opplevelse

Neida, det er ikke det famøse pinnekjøttet. Jeg opplevde noe veldig trist da vi var på Bergen Storsenter i kveld FØR fadesen med kjøttet.
Min kjære og jeg fant ut at vi skulle stikke innom dyrebutikken på senteret for å kikke på akvariefisk. På veien rundt i dyrebutikken kom vi bortom en liten krok der de hadde smådyr og fugler. På gulvet tett borti en krok lå en forskremt hund. Da vi kom inn i det rommet, krøp den bortover gulvet og forsøkte å gjøre seg så liten som mulig. Det var tydelig at denne hunden var vant til å bli banket og skreket til. Den virket livredd.
Jeg lurer på hvem av de ansatte sin hund dette var. Jeg ble både sint og lei meg. Det er noen folk som totalt misforstår når det gjelder hundehold. De mener faktisk at hunder SKAL bli skreket til og gjerne banket også.

Illustrasjonsfoto.
Dette bildet har ikke sammenheng med teksten.

Jeg husker for noen år siden, da jeg var på tur mot Baroniet i Rosendal. På bakken, tett ved siden av veien sto det en fyr med en border collie i band. Jeg har ikke sett på maken. Det var tydelig at eieren forsøkte å få det stakkars dyret til å gå pent i bånd, men måten han gjorde det på, var totalt uakseptabel. Han skrek og rykket i kobbelet så hardt at jeg var redd for nakken til hunden. Jeg skulle gjerne visst hvem han var, så skulle jeg i ettertid gjøre helvetet hett for han. Jeg har ikke sett på maken.
Enkelte hundeeiere synes det er topp å ha så lydige hunder at hunden ikke har egen vilje. Den ligger ved føttene til eieren og tør ikke gjøre noe, før den får beskjed. Jeg fatter ikke at noen ser glede i å ha en sånn hund. Jeg synes hunder skal få ha sin egen vilje og gjerne ha noen unoter og påfunn selv om jeg ikke alltid liker de påfunnene som Soppen min har. Den ene unoten han har lagt seg til er at han vil spise absolutt alle hann-hunder på Valla, uansett størrelse. Jeg blir fryktelig flau når han går i "vranglås", men jeg tar det med et smil.

Jeg opplevde også en annen gang. Det var vel for ca. 1 måned siden. Jeg var på tur med Oscar og ca 300 meter bortenfor veien vi gikk, sto det en mann og børste hunden sin. Han var også en skrikhals. Hva er det med dere mannfolk og hundehold. Føler dere at dere ikke klarer å kue kjerringa og derfor lar det gå utover hunden? Er hunden din egentlig bare en penis-forlengelse? Mishandler du hunden bare fordi du vil føle deg som et "ekte" mannfolk?

Det lurer jeg veldig på...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.