tirsdag 31. desember 2013

Snufs...

Ja, så er det tid for den årlige forkjølelsen. Den klarte heldigvis å hoppe over julen, men har bestemt seg for å avlegge meg et besøk i dag i stedet.

Jeg merket det da jeg våknet i dag tidlig. Halsen var sår og svetten rant, men en forkjølese er en forkjølelse og ikke verdens undergang SELV om jeg skal til med middagen om noen timer. Menyen blir i år som ifjor; hjortestek med fløtestuede kantareller - trodde vi.

Da vi skulle handle inn kantarellene igår, viste det seg at hele Bergen hadde bestemt seg for å ha fløtestuede kantareller i dag. Det var ikke en eneste kantarell å oppdrive selv om vi var innom 6 -7 ulike matbutikker i går kveld. Det ble til at vi kjøpte aromasopp istedet, men jeg tror jeg dropper å lage fløtestuede aromasopper. Tar ikke sjansen på det. I tillegg ble vi overfalt av en helvetes hund utenfor den ene butikken. Vi så ikke at den sto bundet utenfor og da vi skulle gå ned gangveien (hva for en idiot binder en farlig hund der folk skal gå...). Den føk rett på oss og Moffe ble rasende og ga den et spark, men da var Moffeliten allerede så sint at da eieren kom ut, gikk hun rett i strupen på han og spurte hvorfor i h....te han ikke hadde kontroll på beistet sitt og om han var klar over at om hunden hadde bitt ville vi krevet den avlivet på flekken. Svaret hundeeieren ga var "Jammen han er jo så snill". Snill? Up my arse.

Jaja, julaften var en katastrofe og selvfølgelig må vi jo klare å få til en katastrofe til nyttårshelgen også, men jeg har sjekket at jeg har alt som skal til for å lage en deilig middag ikveld (tror jeg...). Deilig vin til 400,- har vi også, så det skal bli koselig likevel SELV om vi ikke feirer nyttårshelgen.

Jeg har faktisk aldri vært vant med å feire noe spesielt disse to dagene. Hjemme hos mor og far, var det alltid litt "laid-back" denne dagen. Altså, ganske så uhøytidelig. Jeg regner med at det var fordi vi var så lei av julefeiringen at en feiring til ble for mye av det gode. Jeg husker at jeg alltid var glad da 1. nyttårsdag var over og hverdagen gjorde sin entre igjen.

Det var litt "bakrus". Ikke pga alkohol, men fordi en ble lettere forvirret de første dagene i det nye året da en skulle omstille seg fra julevakuumet som en befant seg i hele desember til hverdagslivet og skolegang. Jeg hatet skolen selv om jeg elsket å lære.

Selv om januar er hard med henblikk på at julelysene forsvinner og at det er mørkt mesteparten av dagen SELV om vi nå går mot lysere tider, er den en deilig måned på sin måte. Da går vi inn i vinter-vakuumet og vi våkner ikke opp fra dette før uti april en gang.

Nå skal jeg samle opp de små kreftene som jeg har igjen og gå igang med å stryke duken som vi fikk i julegave, stryke servietter og rydde litt, så skal jeg slenge meg i sofaen med en kopp kaffe og se en film før jeg går igang med middagen rundt kl 17.

Ha en edruelig feiring alle sammen. Hihi...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.