mandag 18. mars 2013

Malches historie

Hei alle sammen.

Jeg heter Malche og er det min mamma og pappa kaller for engelsk bulldog. Jeg vet jeg ser skummel ut, men jeg er den snilleste hunden du kan møte. Jeg elsker mennesker og det beste jeg vet, er å sitte tett inntil deg og bli klappet og massert på ørene.
Jeg slever litt, det skal jeg innrømme, men hvis du synes det er ekkelt, gjør det ikke meg noe.

Grunnen til at jeg skriver på bloggen til Moffeliten, er at jeg ønsker å fortelle om mitt liv som bulldog.

Enkelte synes jeg er det styggeste som har gått på fire bein. Jeg er kanskje det i noens øyner, men hvis dere blir kjent med meg og andre hunder som er lik meg, vil dere finne en krabat med stort hjerte. Jeg har kjærlighet til alle som våger å være glad i meg. Jeg er trofast og tillitsfull og ikke som mange tror, sint og farlig.
Det er forferdelig leit å bli dømt utifra hvordan en ser ut. Noen ler til og med av meg og det gjør veldig vondt i et allerede sårt hjerte.

Å være Bulldog er ikke det enkleste i verden. Vi er skapt på en veldig spesiell måte og fordi det er mennesker som har skapt oss, har vi problemer med å gå og spesielt løpe. Vi har også store problemer med å puste fordi luftinntaket er begrenset på grunn av det flate ansiktet vårt. Hodet vårt er også altfor stort i forhold til den lille kroppen vår. Dette gjør at vi ofte får vondt i nakken og skuldrene. I tillegg gjør det store hodet at ingen av oss kan fødes på naturlig vis, vi må tas med keisersnitt.

I tillegg er det noen av oss Bulldoger som er født med underbitt. Å gå rundt med dette er ikke søtt og heller ikke morsomt, selv om noen av dere mennesker ler av oss som har det. Underbitt kan gi smerter og det gjør også at vi har store problemer med å få i oss mat og drikke.

Det som nesten er det verste, er at dere klipper halen på oss fordi det er så mye "finere" med kort hale. Hvorfor synes dere det egentlig? Er ikke alle hunder vakrest når de har en hale å vise følelser med? Heldigvis har ikke jeg mistet halen min, men det er mange som har mistet sin og det gjør vondt når jeg ser artsfrender med mishandlet hale.
Selv om det er forbudt å kupere halen vår, gjør dere det fremdeles. Hvorfor er dere så egoistiske. Skal vi hunder tilpasse oss dere skjønnhetsideal? Jeg vet om mange som lider pga dette. Hvorfor skal det være fint å være mishandlet? Vi er deres beste venner, men allikevel gjør dere sånt mot oss? Vet dere egentlig hvor vondt det er å miste halen og til og med ørene sine (ja, det er faktisk noen som får frisert ørene sine).

Kan dere ikke være så snille å ha skjønnhetsidealene deres for dere selv?

Vi som ønsker å gjøre hva som helst for dere vil helst være slik som vi er ment til å være.

Vær så snill å vis oss litt kjærlighet selv om vi bare er en bulldog...

Gi oss litt kjærlighet og respekt



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.