onsdag 12. februar 2014

Deilig vegetarmiddag


I dag ble det en kjempegod, vegetarisk falafel til middag. I stedet for å lage boller av deigen, valgte jeg å forme dem som fiskepinner. Til denne retten serverte jeg pommes noisettes, fritert i olivenolje og salat med løk Dulchita-tomater, agurk, paprika, løk og hvitløksfylte oliven. Knallgodt!

Dessverre var vi så sultne at jeg glemte å ta bilder av retten, men jeg legger ved et bilde jeg fant på internett.

Her er oppskriften:

Vegetar Falafel

400 gr kikerter
1 løk
2 - 4 ss finhakket persille
1 ss koriander
1 ss spisskummen
1 ts bakepulver
2 ss vann
ca 1/2 - 1 dl mel
1 egg
Olivenolje til steking

Kikertene legges i bløt 12 - 15 timer i 1,5 liter vann. Jeg brukte kikerter på boks.

Alle ingrediensene hakkes grundig i en foodprosessor (jeg har ikke det, så jeg hakket dem veldig godt for hånd). Et godt råd er å legge kikertene øverst hvis du har deigen i en foodprosessor.

Sørg for at det blir en jevn masse. Hvis den er for tørr, kan du ha i mer vann og/eller olje.

Så formes kakene runde og litt flate før du har dem på bakeplate og steker dem i ovnen. Dette er den magreste måten å lage disse kakene på. Du kan også steke dem i litt smør.

Kos deg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.