fredag 27. juni 2014

Endelig har vi fått den til å virke...

Omsider har vi fått den igang etter flere år. Jeg hadde jo en da jeg bodde i Fyllingsdalen, men den ble kastet da jeg flyttet hit. Den jeg opprinnelig hadde, virket siden jeg kjøpte den i 1988 og var av merket Salora. Grunnen til at jeg kvittet meg med den, var at det er så og si umulig å få reparert en vhs-spiller nå til dags. Jeg tror ikke de er i handelen lengre. Det er jo litt trist for oss som har en del vhs-filmer vi kunne tenke oss å se.

Min mann har jo en superspiller enn så lenge, men slike spillere varer jo ikke evig heller. Jeg har en mengde norske filmklassikere som jeg har lyst å se. Alt fra seriøse filmer til komedier. Noen av disse får man ikke på dvd og det er jo veldig trist. Jeg skulle ønske det fantes noen som kunne overføre fra vhs til dvd da vi har lyst til å ta vare på disse skattene.

Dette er noen av de flotte norske klassikerne som jeg har lyst til å få over på dvd (beklager bildeoppløsningen på "Sønner av Norge". Jeg fant ikke noe bedre bilder. Noen av disse er kanskje ikke så gode filmer, men jeg liker dem for det pga sjarmen. Jeg synes det er så viktig å ta vare på slike filmer, hvertfall for oss som er litt oppi årene. "Støv på Hjernen" og "Sønner av Norge"-filmene får latteren fram i meg fremdeles.

Det er en annen film på vhs også, som jeg har veldig lyst til å få over på dvd. Den er jo skrekkelig dårlig. Faktisk så dårlig at den er "god". Det er filmen "To på Topp". 

Jeg skulle ønske at vi faktisk kunne få tak i alle de gode, gamle norske spillefilmene fram til 1980. DET hadde vært noe å ha i filmbiblioteket det.

Jeg husker at jeg hilste på Inger Marie Andersen da jeg var en svært liten pike. Hun kjente noen som eide nabohuset, som denne familien brukte som sommerhus og hun var på besøk et par ganger. Jeg husker at hun var den peneste damen jeg hadde sett noen gang. Det MÅ jo være henne jeg hilste på. Ingen andre på den tiden kunne være SÅ pen og ligne SÅ mye.

En annen ting dere ikke visste om familien vår på morssiden, er at vi er i slekt med en av Norges mest kjente skuepillere. H*n  spilte i en del store filmer før-under-og etter andre verdenskrig. Dvs, vi er i slekt så langt ute at vin knapt kan regne han som slektning, men det er jo gøy allikevel.

Nei, jeg vil ikke si hvem det er. Det får dere gjette dere til. Det eneste jeg vil si, er at han var tremenning eller fetter, er litt usikker der, til min oldemor på morssiden.

Så er det opp til dere å finne ut hvem dette kan være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.