mandag 23. juni 2014

Fordeler og bakdeler ved å være vegetarianer


Jeg har vært vegetarianer en stund nå. I litt over et halvt år har jeg holdt meg til det grønne og sunne. Jeg savner faktisk ikke kjøtt i det hele tatt. Er begynt å synes at kjøtt faktisk er litt ekkelt. Fisk derimot, savner jeg av og til.

Det har heller ikke vært en voldsom overgang. Dette kan jo sikkert bunne i at jeg tidligere var vegetarianer og derfor fort blir vant til den nye dietten min. Jeg tenkte å skrive litt om hvordan det er å være vegetarianer.

Fordeler
- Du har et sunnere kosthold og får i deg litt mindre kalorier enn de som spiser kjøtt.
- Kolesterolet ditt har det bedre (tror jeg).
- Du får mindre av det usunne fettet i deg.
- Skal du på kafe med venner og de ikke har vegetariske alternativer, kan du ta et kakestykke med god samvittighet, mens vennene dine gomler på baguetter.
- Du blir "lettere" i kroppen og orker mer.
- Du blir ikke så trett etter at du har spist
- Humøret ditt stiger.
- Og ikke minst: Dyrene får leve pga deg.

Bakdeler
- Du kan få vitaminmangel, så det er lurt å ta vitamintilskudd.
- Du blir gjerne uglesett og sett på som en raring av folk rundt deg fordi du ikke spiser dyr.
- Du blir kalt vanskelig, prippen ol. og folk prøver å få i deg kjøtt uansett. "Du kan da spise litt nå når du er på besøk", er et kjent omkved.
- Du blir sett på som kjedelig og må hele tiden forsvare hvorfor du har gått til det valget som du har gjort.
- Det er vanskelig å finne spisesteder som serverer skikkelig vegetarisk mat. Det vanligste alternativet vi vegetarianere har, er vegetarburger med salat og pommes frites og vegetarpizza.Det er derfor mange vegetarianere som rett og slett velger kjøtt/fisk fra menyen og spiser kun potetene og salaten/grønnsakene. Dette er noe som ikke er bra etisk sett, men hva skal en gjøre?
- "Er du vegetarianer??? Du ser ikke slik ut", er også et kjent omkved. En kan ikke se på folk om de er vegetarianere eller ikke. Det vokser tross alt ikke blomkål utav ørene på oss.

Utifra det jeg har nevnt her, kan det virke som om det er flere bakdeler enn fordeler ved å være vegetarianer, men det er det ikke. Det er heller omvendt, men vi blir møtt med en del fordommer og blir sett på som vanskelige fordi vi ikke kan eller vil spise dyr. Vi forventer ikke spesialbehandling. Langt derifra, men det hadde vært veldig hyggelig å bli akseptert for livsstilen vi har valgt.

Vi krever heller ikke at det skal lages spesialretter for oss hvis vi skal på besøk til noen. Vi spiser gladelig poteter, grønnsaker, saus og alt det andre som serveres, bare ikke kjøtt og fisk og vi surmuler heller ikke av den grunn. Hvis det er noen av oss som faktisk blir sure fordi vertskapet ikke disker opp med spesialretter, er det vi selv som har et problem.

Jeg synes heller ikke om at enkelte gjør en stor sak av at de er blitt vegetarianere. Noen opptrer som om de skulle "blitt frelst av vår herre", som nyfrelste kristne gjerne sier. De vil at alle skal forsøke å leve etter den nye "troen" og ser ofte ned på kjøtteterne. De verste av disse her, forsøker faktisk å få evt kjæledyr og spesielt hunder til å bli vegetarianere og da er man ikke god i hodet, for å si det på den måten.

Èn ting er å informere og opplyse, en annen ting er å drive frelse.

Akkurat det tror jeg vi skal overlate til religionene.

1 kommentar:

  1. Godt skrevet.

    Akkurat med det å skulle "frelse" andre og overtale (begge veier) syns jeg er respektløst. La folk få leve etter sine ting tenker jeg.

    Har igrunnen ikke så mye å si om vegetarianere, kjenner noen, som absolutt ikke gjør noe stort av seg, En annen ting er de som starter opp en tirade om de stakkars dyrene vi egoistiske kjøtteterne driter i. Jeg gjør jo ikke det men har en litt annen overbevisning, det betyr ikke at jeg er for dyremishandling, noe det nesten blir fremstilt som. Gjensidig respekt for ulike overbevisninger :)

    God helg!

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.