onsdag 23. juli 2014

Mitt Selvbilde

Hele livet mitt har jeg hatt komplekser for utseendet mitt. Jeg ser ganske så usynkron ut med den rare kroppen min og jeg forsøker hele tiden å gjemme den. Alderen har jo også gjort sitt, slik at man har fått saggerumpe og pølsebryst som henger ned på navlen. Ihvertfall føles det sånn.

Nå er jeg nok ikke alene om å ha et litt skjevt selvbilde. Det er nok flere enn meg som sliter med dette. Grunnen til at jeg har et distorted syn på meg selv, er nok fordi jeg hadde spiseforstyrrelser på 80- og 90-tallet. Først med anorexia og så bulimia. Siden den gang klarer jeg ikke å se hvordan jeg egentlig ser ut. Noen ganger synes jeg at jeg er relativt slank og noen ganger ser jeg ut som en gris. Jeg får også sjokk hver gang jeg ser bilder som min man har tatt av meg. Jeg likner ikke på meg selv og ser helt annerledes ut enn bildene jeg har i hodet. Hver gang han tar bilder av meg, blir jeg lei meg når jeg ser resultatet. JEG VIL IKKE SE UT SLIK!

Derfor har jeg nå bestemt meg for å få lengre bein og den eneste måten å få det på, er faktisk å slanke seg og det er jeg i full gang med. I dag veide jeg 1, 4 kg mer enn siste jeg veide meg, men regner med at det er vannbalansen som er rabiat pga varmen. Jeg har nå kuttet mer ned på maten siden det ikke er mulig å gå tur i denne varmen uten å få heteslag. Det jeg spiser nå er 1/2 skive med en liten skive ost og reddiker. Ikke noe smør på skiven og en 1/2 banan til kvelds + at jeg drikker MYE vann gjennom dagen. Av og til bytter jeg slik at jeg spiser bananen til frokost og skiven til kvelds og jeg klarer meg fint på så lite mat. Blir jeg kvalm, tar jeg meg bare en Postafen, så går kvalmen over etterhvert.

Jeg har laget et lite bilde som viser hvordan jeg ser på meg selv.

For å begynne på toppen:

1. Hodet er for lite i forhold til resten av kroppen

2. Håret er for tynt
Derav parykkene som jeg bruker

3. Øynene er for små.
Derav solbrillene

4. Oppstoppernesen min ser ut som en grisenese

5. Tennene er for brune

6. Halsen er for kort

7. Overarmene er for tjukke og slappe

8. Hendene og fingrene er for korte og tykke

9. Brystene er for store og pølsete

10. Magen er for stor

11. Hoftene er altfor brede

12. Lårene er for tjukke

13. Leggene er for tynne i forhold til lårene

14. Føttene er altfor små
Str 35

Det jeg liker med meg selv, er faktisk ørene mine. De er små og søte.

Har dere et like rart selvbilde?

2 kommentarer:

  1. Men kjære deg, dette var jo ganske trist å lese! Jeg har sett litt på noen av bildene på bloggen din, og jeg synes faktisk at du ser nett og velproporsjonert ut, og du har et nydelig ansikt! Og du, det er egentlig ikke min sak, men du må faktisk passe på at du ikke spiser for lite - det vil ikke hjelpe på et evt vekttap på sikt, og du risikerer jo å få i deg for lite av viktige næringsstoffer. Jeg vet ikke om du er lakto/ovo eller bare laktovegetarianer, men du må få i deg nok proteiner gjennom bønner, linser og frø, samt sunne fettsyrer. Jeg har slitt med vekten i mange år, jeg også, men har funnet ut at det som hjelper best, er rett og slett å gi kroppen det den vil ha, altså mest mulig ren mat, ikke halvfabrikata, nok protein (fra naturlige kilder, ikke pulver), tilstrekkelig med sunt fett og masse grønnsaker og frukt. Når jeg spiser slik uten å trene og uten å telle kalorier, er jeg vektstabil. Vil jeg ned, spiser jeg samme mat men i litt mindre mengder (og mindre karbohydrater) og øker aktivitetsnivået. Siden du nevner dette med tynt hår og slapp hud, kan jeg fortelle at jeg aldr har hatt så stygt hår og så slapp hud som da jeg slanket meg på Grete Roede lavfett-diett....nå er jeg riktignok rundere og kunne sikkert med fordel ha gått ned en 8-10 kg, men kroppen er mye fastere og finere nå, med riktig kosthold. Ønsker deg uansett lykke til med å nå målene dine, men du må slutte å snakke deg selv ned! Klem :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for omtanken, men absolutt alle bildene som jeg legger ut av meg selv her på bloggen, er redigerte. Beina er gjort en smule lengre og hofte og overkropp gjort slankere i Photoshop.

    SvarSlett

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.