onsdag 18. juni 2014

Dia Betesen og Jeg - Vårt kompliserte forhold

Vi to er i et voldsomt konfliktfylt forhold. Det har vi vært siden jeg møtte han for 42 år siden og vi har aldri vært enige om noe som helst. Vi vil alltid forskjellige ting og vi har heller ikke samme interesse, så hvorfor vi aldri har gått fra hverandre, skjønner ikke jeg.

Herr Dia Betesen har faktisk alltid forsøkt å holde meg nede og forholdet vårt har tildels vært svært voldelig. Tidligere banket han meg opp rett som det var og det endte gjerne med et brukket håndledd, brukne tær og/eller oppkast. Hver gang oppsøkte jeg Lerum Krisesenter og som regel fikk jeg slippe inn der, men av og til var døren stengt og da ble det ambulanse i stedet. Heldigvis har dette voldelige forholdet opphørt, sånn sett. Han forsøker seg hele tiden, men jeg er er blitt mye flinkere til å parere slagene hans og jeg tar nå igjen.

Jeg er jo alltid redd for at hans voldelige tendenser skal tilta og jeg forsøker så godt jeg kan å holde han unna ved hyppige blodsukkermålinger. Jeg nekter å la denne fyren ødelegge livet mitt og jeg vil leve som jeg selv vil, uten at han skal blande seg inn hele tiden. Jeg besøker ofte fru Kake, herr Softis og lille frk Sukkerspinn som gjerne tar i mot meg og er således kjempeglade hver gang jeg har sjansen til å besøke dem.

Hvis dere vil lese mer om hr Betesen og jeg,
må dere vente på boken "Ufornuft og Følinger"
Vi tre har det utrolig gøy sammen. Det blir mye latter, men også mye alvor. Vi har ofte dype, lange samtaler og vi støtter hverandre i godt og vondt. Når jeg er hjemme igjen, kommer jo hr Dia Betesen og gir meg juling igjen og jeg må faktisk innrømme det: Jeg fortjener det noe så inni granskauen. Klart han har rett til å grisebanke meg når jeg oppfører meg så tåpelig. Jeg forsøker jo å plastre sårene med insulin og det hjelper som regel. Av og til blir det litt for mye insulin og er det noe som gjør hr Betesen sint, så er det akkurat dette. Da er det igang med enda mer juling. Min mann forsøker av og til å gå i mellom og han har alltid klart å overtale hr Betesen til å gi seg med slagene. Mannen min tapte jo kampen i januar og jeg havnet på sykehus. Heldigvis klarte de å stoppe volden som var i ferd med å utvikle seg.

Livet med denne fyren kan til tider være hardt, men jeg nekter å la han styre livet mitt. Det er mitt liv og det er jeg som bestemmer over det. Det finnes jo en mengde litteratur og til og med et hus her i Bergen der de lærer hvordan du skal leve med og innordne deg denne fyrens vilje, men jeg nekter å innordne meg.

Enten får herr Betesen tilpasse seg MEG, ellers får han flytte ut.

Enkelt og greit!

Et forhold som min samboer ikke godtar...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.