lørdag 21. juni 2014

Ting som forundrer meg med amerikanere


Hvis dere tror at jeg skal komme med en "hate speech" nå, tar grundig feil. Det er ikke det jeg skal. Det er bare en del kuriositeter med den amerikanske kulturen som forundrer meg. Amerikanere er utrolig flotte og vennlig folk og jeg er svært glad i dem og har mange amerikanske venner på Facebook. Det er nettopp her jeg hat sette en del som jeg ikke helt klarer å bli klok på i mitt norske hode og jeg lager herved en liten liste over disse kuriositetene.

Merk: Alle land har sine egne kuriositeter og ting som de gjør som vi nordmenn kanskje ikke forstår.

 
1.Ugly Dog Competition
Akkurat dette klarer jeg ikke å forstå. Alle hunder er vakre, uansett. Hundene har ikke valgt utseendet sitt og er derfor uskyldige offer for folks underholdningsbehov.
Hunden som her er avbildet, synes jeg faktisk er vakker og hadde ingenting imot å ta den til meg. Den hadde fått så mye tlc at den ikke visste hva slags fot den skulle stå på.

En slik hund kan faktisk lide under utseendet sitt. Det er det kanskje ikke alle som tenker på. Den kan ha feil tannstilling, som gir smerter. Fotstillingene kan være feil. Noe som også kan gi smerter, ryggen kan være deformert samt en del andre skavanker, som vi ikke er klar over.

Hunder kan jo heller ikke si fra hva de ønsker og ikke ønsker. De kan heller ikke stoppe folk fra å mobbe disse uskyldige dyrene. Det er faktisk vi som er ondskapsfulle og har lite empati med dyr som lider under dette.
Det finnes også hunder som er så deformert i kjevepartiet at de ikke er istand til å ta i seg næring, men må ha hjelp til dette.

La oss flytte dette over på mennesker:
Hva hvis vi hadde laget en utstilling over Norges, styggeste, menneske der dette mennesket ikke er istand til å si ifra at de ikke ønsker dette. Nå er jeg brutal, men la oss se på psykisk utviklingshemmede (Jeg sammenlikner IKKE utviklingshemmede med dyr. Det er ikke det som er meningen, men for å strekke strikken langt, gjør jeg dette).

Mange av disse verdifulle menneskene sitter i en rullestol og kan ikke kommunisere med verden omkring seg. Hvordan vil vi følt det hvis det hadde vært en slik konkurranse for dem? Hadde vi synes det hadde vært okay? Aldri i livet. Dette er så totalt uakseptabelt og stygt gjort at hvis noen hadde forsøkt å starte en slik konkurranse, ville det fort blitt satt foten ned. ABSOLUTT INGEN AV OSS SOM ER LEVENDE VESENER SKAL VÆRE NØDT TIL Å GÅ IGJENNOM SLIKE TING PGA AV AT ENKELTE FOLK SYNES DET ER MORSOMT OG UNDERHOLDENDE.

Beklager at jeg tok litt av akkurat her. Jeg håper ikke at noen følte seg støtt. Jeg ville bare sammenligne disse to sakene siden dette er mennesker som ikke har mulighet til å si ifra. Slike konkurranser som sistnevnte eksisterer heller ikke og jeg er svært glad i psykisk utviklingshemmede og har stor respekt for dem, men av og til må man gå til to ytterligheter for å vise at enkelte ting ikke er akseptert.


2. Skjønnhetskonkurranser for barn
Dette har jeg aldri blitt klok på. Barn er da vakre i seg selv og har ingen behov for å sminke seg. Å seksualisere sine barn er jo, etter min mening og sikkert andres også, helt ugjennomtrengelig uakseptabelt. Mange av disse barna blir korreografert til å fremføre sensuelle danser på scenen og da tenker jeg - Vil barna egentlig dette selv?

Jeg har faktisk en mistanke om at det er mødrene som står bak. De lever livet sitt gjennom døtrene og vil at de skal være slik som mødrene selv ønsket å være da de var unge. Mange av disse barna reiser fra konkurranse til konkurranse og har faktisk knapt en barndom. Det gjør utrolig vondt i et barnløst hjerte å se hvordan noen av disse jentene lider. Det skjærer meg i hjertet å se at barna for vokset både øyenbryn og ben og når de ligger der og gråter av fortvilelse og smerter fordi mødrene synes øyenbrynene til døtrene ikke har "den riktige formen" for at de skal bli pene - og voksing av et barns legger???? Barn har da ikke hår på leggen. Hvis de har det så er de så små og tynne at det er patetisk å vokse bena.

Små jenter liker å kle seg ut og sminke seg og det skal de få lov til, men dette skal de gjøre hjemme mens de koser seg med å finne fram fine plagg og pynte hverandre. Barn skal ikke være underholdning for voksne.

3. Rodeo
Dette her har jeg heller ikke forstått. Jeg sammenligner dette med tyrefekting. Her koser menneskene seg med å kue dyrene og jeg har aldri blitt klok på hva det er som gjør det så morsomt å løpe etter livredde kalver og tjore de, mens folk jubler og ler. Hester, som aldri har vært i nærheten av en sadel, får en sadel slengt oppå seg og med en "tøff" rytter av typen manne mann klatrer opp og så åpnes porten og det livredde dyret blir rabiat av redsel og forsøker å kaste av rytteren.

Nå har jeg aldri hatt hest, men jeg mener at skal man venne en hest til en rytter, begynner man først med å legge tømmene forsiktig overhodet på hesten og når den er blitt trygg på dette, kommer sadelen på og hesten for tid til å venne seg til denne også for tilslutt å få rytteren, som har jobbet med den og gitt den trygghet, opp på hesteryggen. Det skal ikke gjøres slik som dette.

Dere som er hestevant: Stemmer ikke at det er på denne måten man venner en hest til å bære en rytter?

Disse rodeoene er makabre og jeg har sånn empati med de stakkars dyrene.


4.Hundeklær
Dette heller har jeg aldri forstått vitsen med. Hvorfor skal dyr og spesielt hundr har klær på seg, som ikke har annen funksjon enn at det skal være "søtt". Slike klær på hunder er ikke søtt i det hele tatt. Hunder har faktisk følelser og selvbevissthet og en ser hund etter hund med slike klær, som faktisk har bedende øyne som sier "hvorfor har du tatt dette på meg?".

Denne trenden finnes ikke bare i Amerika, men i hele verden, dessverre. Slike klær er unødvendige og har som sagt ingen funksjon what so ever. Hvorfor ikke heller bruke hundeklær for å beskytte hundene mot kulde, sne/regn. Da gjør det faktisk ikke noe at de er litt fancy med litt farger og pynt. Hunder liker ikke å ha på seg klær. De er ikke skapt for det. Selvsagt finnes det hunderaser som må beskyttes mot kulde og væte. Dette gjelder i særdeleshet Chihuahua og Rhodesian Ridgback, men også Puddel, Bichon Frise, Bichon Havannaise og andre hunder som ikke har underull som kan beskytte dem mott kulde og regn.

I ekstrem kulde kan også andre hunderaser ha behov for bekledning, men jeg antar at Grønnlandshunden, Malamute, Huskyer, Leonberger, Newfoundlender og lignende raser er untatt. Disse hundene har underpels og ellers tykk pels som beskytter mer enn nok.

5. Våpen
Dette er virkelig noe som forundrer meg. "Lær dine barn å skyte" var det en tidligere fb-venn som postet. Årsaken til den uttalelsen var at barn trengte å lære skyte-kunsten for å kunne forsvare seg. Da detter jeg av lasset. I statene er det så mange skytetragedier hvert eneste år at bare tanken på dette får håret til å reise seg hos meg. I stedet for å begrense våpentilgangen vil amerikanerne har enda mer våpen slik at de kan "beskytte" seg. Hvis en skal tenke på denne måten, er det et under at det overhode eksisterer mennesker her i Norden. Her er jo våpenlovene mye strengere og heldigvis for det. Når en massakre skjer, f eks på  en skole borti statene, hyles det med en gang opp at skolen må ha tilgang til mer våpen for å beskytte elevene. Hva med å ta våpnene fra folk og ha like strenge våpenlover som vi har her på berget.

Skal man ha 2 våpen for hvert våpen som blir avfyrt, fordi en skal beskytte seg, vil det gå galt til slutt. Det flyter jo med våpen rundt om i hjemmene der. Pga dette har det vært flere tragedier der barn har drept andre barn og voksne. Barn skal ikke håndtere våpen og skal derfor ikke læres opp til å bruke disse.

6. Dyr
Etter å ha sett på "America's Funniest Home Videow" gjennom årenes løp, har jeg begynt å undre meg litt over enkelte folks holdninger til dyr. Såkalte "morsomme" dyr der de enten blir kledd ut i latterlige kostymer eller plaget til eiernes forlystelse.

Jeg kan her nevne noen tilfeller:
- En hund får en svær gummiball plassert i munnen. Denne er såpass stor at hunden ikke makter å få den utav munnen uten hjelp. En gummihanske plasseres over nesen dens og mens den desperat forsøker å puste, holder kameramannen og de rundt han på å le seg ihjel.

- En hund angriper foten sin og dette er jo forferdelig morsomt i henhold til eierne. En skal være klar over at en hund som viser agressive tendenser mot en av sine egne kroppsdeler og/eller jager sin egen hale, mest sannsynlig har en nevrologisk lidelse, som eierne ikke innser og derfor synes dette er morsomt.

- En bulldog, som har vært ute og løpt og lagt seg på ryggen mens den peser og snorker det den er god for, og joda selvsagt er dette morsomt. I think not. Grunnen til at en bulldog puster på denne måten, er at pusteorganet hans er ødelagt pga avl. En bulldog sliter med å puste og at den ligger på rygg og holder på å bli kvalt, klarer jeg ikke å se at er morsomt i det hele tatt.

7. Familesamhold/Omtanke
Når det kommer til amerikanerne, vil jeg si at dette er det typiske for disse. Amerikanerne har et utrolig sterkt og godt familiesamhold (ikke alle da...). Høytider feires sammen og det er gode, sterke bånd.

Ikke bare står familien i sentrum i dette landet, men omtanke for naboer og mennesker på stedet der man bor. I Amerika tør man bry seg om hverandre og det er inspirerende. Der er de ikke redd for å banke på døren til naboen for å ønske dem velkommen til nabolaget.

Jeg synes denne omtanken er så fin. Dette burde vi lære av her til lands også. Her tør vi nesten ikke hilse på naboen og vil hvertfall ikke be folk inn til oss for "tenk om vi aldri blir kvitt dem igjen da". Det er mye minus med Amerika, men jammen meg er det mye positivt også. Amerikanerne er åpne bøker mens vi nordmenn er lukked og avstengt med hengelås.

Jeg  håper vi kan finne den lille, positive amerikaneren som vi alle har stukket vekk et eller annet sted og ikke være så redde for folk som står oss nær.

Ha en fin kveld §:o)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen en liten melding.